Логопедичні ігри дорогою до садочка і додому

Сучасні умови життя, на жаль, не дозволяють батькам приділяти досить часу своїм дітям.
Заробляння грошей, створення стабільності в сім’ї є пріоритетним завданням дорослого населення
нашої країни. Швидкий темп життя, брак вільного часу віддаляють батьків від дітей. Звичайно, було б
просто чудово, якби мами і тата більше спілкувалися з дітьми, частіше б грали в спільні ігри. Дуже
цінний досвід сімей, де незважаючи ні на що збереглися традиції спільних вечерь, настільних ігор,
перегляду та обговорення телепередач і дитячих фільмів. А що ж робити, якщо дійсно немає
достатньо часу для спілкування з дитиною, і вже тим більше для спільних ігор?

Враховуючи той момент, що спілкування батьків з дітьми відбувається переважно по дорозі у
дитячий садок і ввечері додому, пропоную вам кілька варіантів ігор, які не вимагають спеціальних
педагогічних знань і допоможуть вам провести кілька дивовижних хвилин поруч з вашим малюком.
Прогулянка – ідеальний час для спілкування з донечкою чи синочком. Ніхто не відволікає маму від
дитини розмовами, не треба бігти на кухню, до пральної машини, телефону. Найближчі півгодинигодину ви нікуди не поспішаєте. Пограйте з малюком, згадайте своє дитинство, свої улюблені ігри.
Спілкування – запорука розуміння. А адже так важливо навчитися розуміти один одного!

Найкраще розвивати мовні навички у вільному спілкуванні з дитиною, у творчих іграх. Діти,
захоплені задумом гри, не помічають того, що вони вчаться, хоча їм доводиться долати труднощі при
вирішенні завдань, поставлених у ігровій формі.

Більшість ігор на вулиці не вимагають спеціального обладнання і підготовки, однак розвивають
моторику, слухову і зорову увагу, мислення, словниковий запас і зв’язне мовлення.

«Вивчаємо травичку і квіти»
Спільно з дитиною роздивляйтесь зростаючу травичку, відзначайте, що вона зелена, маленька.
Знаходьте перші весняні квіти, називайте їх. Не вимагайте запам’ятовування назв рослин! Якщо ви
самі будете вживати ці найменування в мовленні, дитина спочатку почне співвідносити словесне
позначення з конкретною квіткою, а потім самостійно назве її.

Розгляньте квітку. Покажіть стебельце, листочки, пелюстки. Понюхайте квіточку.
Зверніть увагу дитини на квіти, що ростуть в квартирі, на дачі. Дозвольте їй полити, обприскати
рослини.У розмові з малюком використовуйте не тільки пряме запитання «Що це?» частіше задавайте непрямі запитання: «Чим ми будемо поливати рослини?», «У що ми поставимо квіти?» …..
Якщо дитина відповіла неправильно, підкажіть правильний варіант: «Ми будемо поливати рослини
водою», «Ми поставимо квіти у вазу». Закінчення іменників і прикметників можна вимовляти чітко,
перебільшено, щоб дитині було легше засвоювати граматичні категорії.

Спільно з дитиною роздивляйтесь які дерева ростуть навколо, згадуйте їх назви.
Розгляньте стовбур дерева, гілки, листя, коріння. Розкажіть, якими вони бувають: високими, низькими, маленьким, товстими, кривими…

Візьміть листочок, розгляньте його, подуйте на нього, поспостерігайте, як він падає, кружляє.
Порахуйте дерева, що ростуть по дорозі, чітко промовляючи закінчення іменників.
Згадайте, якими вони бувають навесні, влітку, восени, взимку.

«Спостерігаємо за транспортом»
Порахуйте, скільки автомобілів, автобусів, тролейбусів зустрілося вам по дорозі. Розкажіть, якими вони бувають? Як їх можна назвати одним словом? (транспорт) Згадайте скільки дверей, коліс у автобуса.
Який вид транспорту ви ще знаєте? (водний – човник, пароплав, повітряний – літак, наземний –
машина, велосипед…)

«А будинки бувають різні…»
Розгляньте будинки навколо вас. Які вони бувають? Дерев’яні, цегляні, одноповерхові, п’ятиповерхові…, високі, низькі, красиві і… Згадайте, на якому поверсі ви живете? Скільки поверхів над вами, під вами? Порахуйте скільки вікон на вашому поверсі, в будинку?

«Вивчаємо все живе…»
Розкажіть, скільки дорослих, дітей, тварин вам зустрілося по дорозі. Опишіть їх. Вони веселі, сумні, старі, молоді, худенькі, великі… Придумайте загадку про них. Частіше задавайте питання: «Хто це? Маленький, пухнастий, з вусами і нявкає…».

«Що буває…»
Почніть гру словами: «М’яким може бути хліб, а ще подушка, а ще м’яким може бути…» і почекайте,
поки дитина придумає свій варіант.
Або так:

  • Що буває круглим?
  • Що буває гострим?
  • Що буває рідким?
  • Що буває довгим?
  • Що буває пухнастим?
  • Що буває твердим?
  • Що буває квадратним?
  • Що буває ароматним?

«Хто ким був чи що, чим було?»
Ким або чим раніше було курча (яйцем), кінь (лошам), жаба (пуголовком), метелик (гусеницею),
черевики (шкірою), сорочка (тканиною), риба (ікринкою), шафа (дошкою), хліб (борошном), велосипед
(залізом), светр (шерстю) і т. д.?

«Закінчи речення»

  • Маринка не пішла сьогодні в школу, тому що… (захворіла).
  • Я не хочу спати, тому що… (ще рано).
  • Ми поїдемо завтра в ліс, якщо… (буде хороша погода).
  • Мама пішла в магазин, щоб… (купити продукти).
  • Кішка залізла на дерево, щоб… (врятуватися то собаки).

«Буває – не буває»

  • Запропонуйте дитині підтвердити правильність висловлювання словами «буває» або «не буває».
  • Чашка смажиться на сковороді.
  • Ведмідь спить у барлозі.
  • Людина вище собаки.
  • Горобець – це не птах і т. п.

Ця гра розвиває слухову увагу, яка необхідна кожній дитині для успішного навчання.

«Відгадай, що я бачу»

Запропонуйте дитині відгадати слово, яке ви задумали, користуючись словами-підказками:

  • Високий, цегляний, багатоповерховий (будинок).
  • Маленький, сіренький, вміє літати, цвірінькає (горобець).
  • Гарна, колюча, приємно пахне, може бути різних кольорів (троянда).

«У магазині»
Разом із дитиною Ви опинилися в магазині, вибираєте продукти і питаєте:

  • «Я хочу зварити борщ. Що мені потрібно купити?» Дитині пропонується перерахувати продукти.
  • «Ми з тобою купимо цукор. Куди ж нам вдома його покласти? Я забула, як називається посуд
    для цукру?» «Цукорниця» – відповідає дитина.
  • «А в цьому відділі я купила груші, апельсини і лимон. Як це можна назвати одним словом?»
    «Фрукти» – каже син або донька.

«Порівняй»

  • В магазині порівняйте дві чашки (за кольором, об’ємом, матеріалом).
  • На вулиці порівняйте дві машини, два будинки, два дерева.

Що подобається більше? Чому? Поясни.

«Відгадай предмет за назвою його частин»

  • Кузов, кабіна, колеса, кермо, фари, дверцята (вантажівка).
  • Стовбур, гілки, сучки, листя, кора, коріння (дерево).
  • Дно, кришка, стінки, ручки (каструля).
  • Палуба, каюта, якір, корма, ніс (корабель).
  • Під’їзд, поверх, сходи, квартири, горище (будинок).
  • Крила, кабіна, хвіст, мотор (літак).
  • Очі, чоло, ніс, рот, брови, щоки (обличчя).

«Чарівні окуляри»
Уявіть, що у вас є «чарівні окуляри» коли їх одягаєш, то все навколо стає (зеленим, синім і. т. д).
Поглянь навколо і скажи якого кольору все стало. (Червоні чоботи, червоне дерево, червоний паркан,
червона кішка…). Варіантів гри може бути багато.

«Хто що робить?»
Завдання дитини придумати якомога більше слів до слова (кіт, горобець, машина, дерево…).
Кішка нявкає, біжить, стрибає, сичить…,
машина їде, гуде, везе вантажі…і т. д.

«Ланцюжок слів»
Називати по черзі слова, що починаються на останній звук попереднього слова. Приклад: сова –
апельсин – носок – кіт…

«З чого яке?»
Сік з яблук – яблучний, а з груш? Слив? Будинок з цегли – який? Книга з паперу, ковдра з вовни і т. д.

«Дивна історія»
У цій грі потрібно буде скласти розповідь про те, що ви побачите з дитиною по дорозі додому. Краще,
якщо ви почнете цей розповідь самі, а дитина її продовжить. Не обмежуйте фантазію малюка, але
стежте, щоб слова дитина вимовляв правильно.
Звичайно, дорогі наші мами і тата, це лише мала частина тих ігор, які ви можете запропонувати
малюкові по дорозі в дитячий сад і додому. Але мені дуже хотілося, щоб вони допомогли вам стати
ближче з вашим сином чи донькою і дали можливість отримувати задоволення від спілкування з
ними.

Пам’ятайте, кожна дитина любить своїх батьків просто так, тільки за те, що вони її батьки, за
те, що вони про нього піклуються і люблять його. Спільні ігри допоможуть вам стати ближче, а це
дуже важливо. Грайте зі своїми дітьми і дружіть. Представлені ігри сприяють не тільки
встановленню більш тісних відносин між вами і вашою дитиною, але так само спрямовані на
розвиток пам’яті, уваги, мислення, сприйняття, уяви, мовлення вашої дитини.
Грайте і не забувайте хвалити своїх дітей!

Дорослим слід навчити малюка правильно користуватись диханням під час мовлення. Логопедичні дихальні вправи використовуються з метою вироблення цілеспрямованого струменя повітря, необхідного для вимови звуків.

Перед початком дихальної гімнастики необхідно провітрити приміщення. Під час виконання логопедичних дихальних вправ потрібно стежити, щоб дитина дихала діафрагмально. Під час вдиху живіт випинається вперед,
плечі не піднімаються. Під час видиху живіт втягується.

Дихальна вправа “Кулька”

Надути щоки. Повільно, плавно випускати повітря через губи, витягнуті
вперед.

Дихальна вправа “Хом’як”
Поперемінно надувати щоки.

Дихальна вправа “Футбол”
Губи витягнуті вперед. Здувати ватну чи пінопластову кульку на протилежний край столу. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря був цілеспрямованим, а щоки не надувались.

Дихальна вправа “Бульбашки”
Рот трохи відкрити. Широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Посередині язика покласти соломинку для коктейлю, кінець якої опустити у склянку з водою. Дути у соломинку так, щоб утворювались бульбашки.
Слідкувати, щоб губи були нерухомими і щоки не надувались.

Дихальна вправа “На гойдалці”
На нитці прикріпити різнокольорові паперові фігурки ляльок (квіти, листочки, сніжинки тощо). Дитині потрібно силою видихуваного повітря розгойдувати їх.

Дихальна вправа “Свищик”
Підготувати чисту пляшечку. Кінчик язичка висунути так, щоб він торкався горлечка пляшечки. Зі звуком «ф-ф-ф» плавно видихати повітря у пляшечку.

Дихальна вправа “Фокус”
Рот трохи відкритий. Губи в посмішці. Язик розслаблений, у формі «лопатки» лежить на нижній губі. На кінчик язика покласти фігурку (метелика, квіточки, квадратик), різко здувати її, спрямовуючи повітряний струмінь уперед. Ускладнення. Рот широко відкрити. Широкий язик вигнути у формі «чашечки». Покласти на кінчик носа ватку, здувати її, спрямовуючи струмінь повітря вгору. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря проходив посередині язика, а щоки не надувались.

Дихальна вправа “Повітряна кулька”
Надувати повітряні кульки, дитячі гумові іграшки: дитина набирає повітря через ніс і повільно з достатньою силою видихує його через рот в отвір іграшки.

Дихальна вправа “Зігріємо ручки”
Зліпити уявну снігову бабу, а потім дихати у долоні, вимовляючи звук «х-х-х», ніби зігрівати їх.

Дихальна вправа “Кораблик”
Підготувати паперовий кораблик. Пустити його у миску або у ванну з водою. Спочатку дитина дує на кораблик, не поспішаючи, склавши губи як для звука «ф-ф-ф». Кораблик пливе плавно. А потім ніби налітає поривчастий вітер. Дитина складає губи як для звука «п», або витягає їх трубочкою, але не
надуваючи щік. Кораблик рухається швидше.